Mikä?
Miksi?
Dead Things on Teksasin moottorisahamurhien ja Pulp Fictionin kehitysvammainen lapsi, joka otettiin jo vauvana huostaan Polonian maanmainioiden veljesten herkkään, hellään ja helteiseen huomaan. Tai siltä se ainakin tuntuu.
Miksi?
Elokuvassa on 1) veistoksellinen, äärimmäisen karismaattinen, Oscar-palkittu narkomaanimies, 2) Stereotyyppinen Seriffi™, 3) eeppinen neekeri, 4) messiaanisen Roky Ericksonin näköinen fundamentalissatanistinen kannibaali-isä, 5) August Underground Mordum
-elokuvan kaltaisia kohtauksia, 6) alastomia naisia, 7) infernaalinen
kuvanlaatu, 8) karhunrauta-ansa keskellä ei mitään, 9) psykopaattinen
äitimuori, 10) mekkoon pukeutuva sadistipoika, 11) itse Kuolema, 12) helvetin, helvetin brutaalia arkistomateriaalia maapallomme kauheuksista, 13) maailman surkeimpia zombeja ja 14) aivan saatanan psykedeelinen loppusessio, joka jättää katsojan naamalle hypnoottisen @____@-ilmeen ikuisiksi ajoiksi. Ikuisiksi ajoiksi.
Veistoksellinen narkomaanimies, jolle olen valmis
testamenttaamaan kaiken maallisen omaisuuteni (jopa kalmoni).
Millainen?
"Hämmentävä" lienee paras sanavalinta kuvaamaan tätä häiriintynyttä elokuvaa.
Kaikki alkaa, kun elokuvan päänäyttelijä – eeppinen neekeri – toimii
huumekuriirina sekopäiselle narkkarikommuunille. Tässä vaiheessa meno on
vielä kuin Pulp Fictionista tai esimerkiksi Natural Born Killersistä.
Poliisit tekevät ratsian kommuuniin, ja moni narkkari heittää henkensä
joko seriffin tai oman kätensä kautta. Loput näistä iloisista
veikkosista viedään poliisiasemalle, missä heitä odottaa siirto toisella
paikkakunnalla sijaitsevaan vankilaan. Vielä kaikki menee siis "ihan
hyvin".
Eeppinen neekeri ennen kannibaalimaniaa.
Vangit päättävät kuitenkin kaapata siirrossa käytettävän ajoneuvon
(joka ei todellakaan muistuta minkään sortin poliisiautoa, vaan pikemmin
parin sadan dollarin arvoista pedofiilipakettiautoa). Kuski saa siis
luvan kuolla. Mutta kas, auto ei käynnisty enää! Keskellä korpea
harhailevien vankien on siis tehtävä pakomatkaa apostolin kyydillä. No,
mikäs siinä. Tokko metsässä mitään hengenvaarallisia hulluja hengailee.
Näyttääkö tämä autolta, jolla kuljetettaisiin vankeja?
Ensimmäinen vanki jää jälkeen; hänellä on kusihätä. Kymmenen sekunnin
virtsaamistuokion kuluttua muuta poppoota ei näy enää missään. Tämän
tyypillisen kauhuleffakliseen jälkeen vanki kolkataan ja raahataan
pois... fundamentalissatanistinen kannibaaliperhe on tehnyt ensimmäisen
iskunsa. Herra isä!
Stereotyyppinen Seriffi™ katselee kohtalokkaasti kohti kameraa.
Muu karkulaisjengi vaeltelee ympäriinsä, kunnes lopulta törmää Stereotyyppiseen Seriffiin™ ja tämän apulaiseen. Kytät vievät vangit takaisin pedofiilipakettiautolle. Mutta edes Stereotyyppisestä Seriffistä™
ei ole saamaan autoa käyntiin. Hitto soikoon. Samaan aikaan Roky
Ericksonin näköinen kannibaali-isä uittaa paksuteräistä puukkoaan
"virtsaajavangin" reidessä. Verta roiskuu kuin menstruointifetisistien
seksileikeissä. Heiluva kameratyöskentely tuo mieleen jo aiemmin
namedroppaamani August Underground Mordumin. Tunnelma on kiinnostava ja
hikinen.
Isä–poika-illanviettoa.
Seuraavaksi helvetti pääsee täydellisesti irti. Kannibaaliperhe, johon
siis kuuluvat parrakas isä, mekkoon pukeutuva poika, tärkeilevä tyttö ja
psykopaattinen äiti, kaappaa koko konkkaronkan Stereotyyppistä Seriffiä™ myöten kotiinsa kidutettavakseen ja syötäväkseen. Uhreja
mm. hakataan puuklapilla, viillellään puukolla ja porataan
porakoneella. Lopulta leffan protagonisteista (eli hyviksistä) on
jäljellä enää kaksi. Näitä kahta onnekasta sielua odottaa kaunis ja
ihana päiväretki läheiseen rakennukseen, missä tapahtuu
elokuvateollisuuden historian kaiketi jännittävin, koskettavin ja
mahtipontisin lopputaistelu, joka murtaa kaikki tajunnan ja ahdingon ja
taivaan ja epätoivon muurit ja lukot... ja jonka aikana
korvakäytävillemme valuu samettista mansikkavaahtoa fataalin
kikkelihevimetallin muodossa.
Ihmisliha-ateriaa edeltää tietenkin Isä meidän -rukous.
Mistä elokuva muistetaan?
Tätä nimenomaista elokuvaa ei välttämättä muisteta yhtään mistään,
mutta sen jälki tuntuu vaikuttaneen moneen myöhempään ja menestyneempään
tapaukseen, kuten esimerkiksi Wrong Turn – Ihmisjahti -saagaan tai sen pyhimmän eli Jon McBriden ikimuistoiseen Cannibal Campoutiin
(joka tosin tuskin on yhtään sen menestyksekkäämpi kuin tämäkään
sydänverinen eepos). Kannattaa siis tsekata, jos eristäytyneistä
hillbilly-kannibaaleista kertovat rainat nappaa.
Tässä traagisessa kohtauksessa eräs vangeista tukehtuu
kuoliaaksi, kun perheen tytär kaataa hänen kurkkuunsa vettä.
kuoliaaksi, kun perheen tytär kaataa hänen kurkkuunsa vettä.
Minä itse tulen muistamaan tämän teoksen sinä kummallisena mutta
heinäkuista hellepäivääkin lämpimämpänä puolitoistatuntisena, jonka
aikana elokuvan ohjaaja vie katsojansa uhrinsa
ennennäkemättömiin sfääreihin. Enkä tule unohtamaan pätkän
pitkähiuksista, jäniksennaamaista narkomaanimiestä kuuna päivänä.
Satanistiperhe on loihtinut esiin Kuoleman.
Tuomio:
Leffan hillbilly-osuus on kieltämättä melko rajua settiä, mutta hieman
alkaa olla allekirjoittaneelle jo kulunutta huttua nämä tällaiset
"metsien perheet". Tämä on hieman sääli, koska vielä v. 1986 – jona
vuonna siis tämä elokuva tipahti ohjaaja Todd Sheetsin Maria Russonkin
vaginaa verisemmästä vaginasta ulos ulkomaailmaan – ihmislihalla
herkuttelevat jätevesimutantit eivät olleet millään lailla jokapäiväistä
kauhun antia (toisin kuin nykypäivänä), joten vika ei ole tämän
elokuvan, vaan minun itseni. Pidin leffasta joka tapauksessa varsin
paljon, joten arvosanavaakani kallistuu kuin kallistuukin melko
vakuuttaviin lukemiin. Parasta elokuvassa on sen alku- ja loppuhetket.
Kuolemaisillaan oleva Kuolema. Millä maskeeraat?
Arvosana: 8/10
Ohjaaja: Todd Sheets
Käsikirjoittaja: Todd Sheets
Kesto: 90 minuuttia
Julkaisuvuosi: 1986
Maa: Yhdysvallat
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti