Mikä?
Miksi?
Millainen?
Burial Ground: The Nights of Terror
on pienehkön budjetin italialainen zombielokuva, joka ei anna
katsojalleen armoa. Leffa on epävirallisesti osa kuuluisaa (ja
kuuluisaa) Zombi-elokuvasarjaa: pätkää – kuten joitakin
muitakin vastaavanlaisia zombileffoja – on mainostettu sen toisena
jatko-osana, vaikka oikeasti sarjan toisen jatko-osan (eli kolmannen
osan) ohjasi legendaarinen Lucio Fulci vasta vuonna 1988.
Miksi?
Himoitsen italialaisia zombielokuvia, sillä ne eivät petä koskaan.
Hyvänä esimerkkinä toimikoon äsken mainitsemani Lucio Fulcin ohjaama Zombie Flesh Eaters (tunnetaan myös nimellä Zombi 2),
joka on eräs kaikkien aikojen suosikkielokuvistani – ja josta myös
tulen varmasti kirjoittamaan arvostelun tulevaisuudessa. Vanhoissa
italialaisissa zombipätkissä yhdistyvät hienot maisemat ja kutkuttava
atmosfääri mestarillisesti.
Millainen?
Elokuvan italialaisuus puskee selvemmin esiin kuin Jari Sillanpään
sukupuolinen suuntautuminen: kyseessä on puhdasverinen
italialaiszombiraina, jossa kävelevät kuolleet eivät ole mitään
jenkkilän salamaakin nopeammin liikkuvia pikajuoksijazombeja, vaan
äärimmäisen hitaita ja mädäntyneitä kalmoja. Italialaisleffojen zombit
todella tuntuvat pelottavilta nimenomaan raihnaisuutensa ja rumuutensa
tähden.
Kuvassa minä leffamaratonin jälkeisenä aamuna.
Juonellisesti elokuva ei ole varsinaisesti mitään ilotulitusta – ja
hyvä niin. William Shakespearen saunakavereita Burial Grounds: The
Nights of Terror ei välttämättä miellytä, mutta meitä muita sitten
viihdyttääkin. Eipä tyylipuhtaan zombielokuvan kivijalaksi vaadita muuta
kuin yksi vinksahtanut hullu tiedemies (no, okei, ihan normaalihko
professori), joka tekee tutkimustyötä (eli hakkaa hakulla kalliota)
hautausmaan läheisyydessä sijaitsevassa kryptassa ja vapauttaa siten
helvetillisen kirouksen vapaaksi. Ja varsin pian – –
– – kyseinen Jeesus Kristuksen ja Gösta Sundqvistin lehtolapsi – –
– – joutuu elävien kuolleiden lounaslistalle. Jeesus Sundqvistin
kuoleman jälkeen elokuva keskittyy sekalaiseen seurueeseen, joka viettää
lomaa isossa kartanossa pahamaineisen kryptan tienoilla. Fiksuimmat
osannevatkin jo arvata, että seurue saa pian kutsumattomia zombivieraita
riesakseen.
Jos hakkaat hakulla kalliota, muista, että moinen toiminta saattaa
herättää kuolleet eloon ja räjäyttää kattokruunustasi hehkulamput.
Ihan aluksi sanoin, ettei elokuva anna katsojalleen armoa. Tarkoitin
tällä sitä, miten hurjaa tykitystä koko leffa on: taistelukohtauksesta
toiseen siirrytään kuin sormia napsauttamalla. Koko ajan siis sattuu ja
tapahtuu, mikä on mahtavaa. Tylsiä suvantovaiheita tai eritoten
nykyleffoille tyypillistä "mielenkiintoista henkilöiden välistä draamaa"
pätkässä ei ole oikeastaan laisinkaan. Kaikki on yksinkertaista ja
siten toimivaa. On zombeja, jotka koettavat syödä ihmisiä, ja on
ihmisiä, jotka koettavat taistella zombeja vastaan. Tällä reseptillä
leivotaan melkoisen maukas mansikkakakku.
Vasemmalla palava zombi, keskellä pieni Michael-poika ja oikealla hemaisevan seksikäs milffi.
Ja se vähäinen draama, jota elokuvassa on, on draamoista tervetulleinta
– yläpuolella olevan kuvan Michael-poika kärsii ns.
oidipuskompleksista. Kyllä, Michael siis himoitsee omaa äitiään!
Karmaisevimmassa kohtauksessa Michael koettaa ujuttaa kättään äitinsä
haaroväliin, jolloin äidille vihdoin valkenee, miksi Michael on niin
kiintynyt häneen. Haarahieronnan jälkeen äiti läpsäisee poikaansa
vihaisesti poskelle, ja poika ryntää tilannetta pakoon kartanon
kohtalokkaisiin käytäviin...
Osoitus oidipaalisesta rakkaudesta.
Karmaisevaa ja häiritsevää on myös se, että ilmeisesti iältään varsin
nuoreksi käsikirjoitettua poikalasta esittää 26-vuotias kääpiömies.
Hedelmällistä ja ihanaa on sen sijaan se, että tämä kyseinen poikalapsi
puraisee elokuvan aikana äidiltään tissistä palan verisesti irti. Pojan
ja äidin sairas suhde onkin eittämättä elokuvan parasta antia. Se
tarjoaa absurdin piristysruiskeen piinavan zombiäksönin keskellä.
Munkeiksi pukeutuneilla zombeilla on ruoka-aika.
Mistä elokuva muistetaan?
Eniten leffassa säväyttää hyytävä fiilis. Zombit ovat hitaita ja
pelottavia ja äksöni jatkuvaa. Kaiken kruunaa täysin puskista tuleva
pojan ja äidin "rakkaustarina", joka on käänteenä suorastaan hulvaton.
Burial Ground: The Nights of Terror jää muistikalvoilleni elokuvana,
jonka zombit ovat esimerkillisesti tehtyjä ja jossa kamalannäköinen
kääpiömies esittää pientä ja inhottavaa poikaa. Ja tietysti kyseisen
pikkupojan kuvottavasta tavasta toistella huutoa "Mama!" koko leffan
ajan. "Mama!" on tälle elokuvalle sitä, mitä "Oh, wow!" on Woodchipper Massacrelle.
Tuomio:
Burial Ground: The Nights of Terror on kahdeksan pisteen veroinen teos.
Musiikeistaan, näyttelijöistään, zombeistaan, oidipaalisesta
käänteestään ja hyytävästä tunnelmastaan elokuva ansaitsee rutkasti
kiitosta. Kaikesta huolimatta leffa ei täysiä pisteitä ansaitse. Vika lienee siinä, että eeppisiä tilanteita tai hahmoja on
ehkä kuitenkin hieman liian vähän. Kahdeksan pistettä on joka tapauksessa
hieno, hatunnoston arvoinen saavutus.
Arvosana: 8/10
Tämän kauniin naisparan kohtalo on kaikkea muuta kuin kaunis.
Ohjaaja: Andrea Bianchi
Käsikirjoittaja: Piero Regnoli
Kesto: 85 minuuttia
Julkaisuvuosi: 1981
Maa: Italia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti